۸ سوال برای پیدا کردن نقاط ضعف کسب و کار

اکنون وقت آن رسیده تا با پاسخ گویی به این سوالات بتوانید نقاط ضعف کسب وکارتان را بھبود داده و لذت یک کسب و کار موفق را داشته باشید.  نکته مھم این است که مشتری شما برای کسب و کار خود نیازمند پول و قدرت است و فقدان این دو در کسب و کارھا به نوعی نقطه ضعف محسوب می شود. پس به سراغ کسی که نقطه ضعفی ندارد نروید زیرا این افراد نیازی به محصول شما ندارند. فروشندگان برای کشف نیازھای مشتریان خود و پی بردن به نقاط ضعف آنھا باید سوالات مناسب طراحی کنند.

منظور ما از نقطه ضعف درکسب و کار ھمان چیزی است که شما باید برای آن راه حل ارائه دھید و از این طریق کسب درآمد کنید. شما باید مشکل مشتری را شناسایی کرده و آن را بررسی کنید و سپس برای به نتیجه رساندن آن تلاش کنید. چرا که نقاط ضعف کسب و کار مشتریان بر سود و زیاد شرکت شما نیز تاثیر می گذارد .

نمونه ھایی از ضعف ھایی که ممکن است یک کسب و کار با آنھا مواجه شود :کارکرد محصول، قیمت بالا،مسائل مربوط به فعالیت شان و…. این مسائل ممکن است جزئی به نظر برسند اما شک نداشته باشید که شما را برای آن کسب و کار مشکل جدی ایجاد می کنند.

سوال براي درك بهتر نقاط ضعف کسب و کار

۱. بزرگترین مانع رشد شرکت شما چیست ؟

تمام کسب و کارھا به دنبال رشد در فعالیت شان ھستند و ھر مانعی در این مسیر، یک نقطه ضعف محسوب می شود. شما می توانید با آگاھی از موانع کار مشتری به نقاط ضعف او پی ببرید .

۲. مهمترین شرایط باورنکردنی شما چیست ؟

«شرایط باورنکردنی« شاید واژه مناسبی نباشد اما من علاقه زیادی به حسی که منتقل می کند دارم، این واژه برای خود شخصیت دارد و احساسی پر از ھیجان را به تصویر می کشد .

مھمتر از ھمه ممکن است این سوال موجب تحریک احساسات مشتری شما شده و او را وادار کند، نیازھایش را بیان کند. حتی ممکن است مشتری شروع به بیان نقاط ضعف کار خود کند و از ناامیدی ھایش بگوید و به شما امکان ارائه یک راه حل ھیجان انگیز بدھد .

۳. مدیرعامل شما به چه چیزي حساس است ؟  

طبیعی است که ھمیشه نمی توانید مستقیما با مدیرعامل صحبت کنید و معمولا با دیگر مدیران وارد مذاکره می شوید. اما دلایلی که گاھی به اشتباه شما را علاقه مند به صحبت رو در رو با مدیرعامل می کنند می تواند یکی از این سه دلیل باشد .

۱. برای کنترل بودجه B2B

۲. رسیدگی به گزارشات

۳. بی تجربگی

۴. چه چیزي زمان زیادي از شما می گیرد ؟

این موضوع از زاویه دیگری به مشکل شما نگاه می کند. به عنوان مثال بسیاری از فروشندگان بارھا و بارھا متوجه شده اند که مشتریان آنھا بیشتر از ویژگی ھای محصول، به ارزش آن توجه می کنند. در این صورت فروشندگان باید با مشتری ارتباط برقرار کنند و از او برای بھبود کارایی تیم فروش راه حل بخواھند .باید ببینید چھ چیزی باعث می شود ھزینه ھا کاھش یابد تا قیمت محصول کمتر شود اما به ویژگی ھای آن آسیبی نرسد؟ شاید کاھش زمان کاری کارمندان به این موضوع کمک کند .

۵. در جلسات شرکت چه چیزي بیشتر از همه مورد بحث قرار می گیرد ؟

نقطه ضعف کسب و کار ھمان چیزی است که ذھن مدیرعامل را درگیر می کند و رسیدگی به آن در دستورکار مدیران ارشد مجموعه قرار دارد. شما باید متوجه شوید مدیران نگران چه موضوعی ھستند و بیشتر درچه موردی با یکدیگر صحبت می کنند .

۶. مشکل شما چیست ؟

ممکن است این سوال به نظر خیلی کلی باشد. اما پاسخی که دریافت می کنید قطعا پاسخ کاربردی خواھد بود .

 2سوال داخلی برای درک بھتر نقاط ضعف کسب و کار مشتری

۷. چرا معاملات را از دست می دهید ؟

اگر ویژگی ھای محصول تان زیاد است و به ھمین خاطر ھزینه بیشتری بابت محصول دریافت می کنید، احتمال دارد مشتریان تان را از دست بدھید. در این مورد نقطه ضعف شما »قیمت« محصولتان است .برای اینکه معاملات خود را به این خاطر از دست ندھید، سعی کنید ویژگی ھای غیرضروری را کم کنید و اجازه ندھید این ضعف به کسب و کار شما صدمه بزند .

۸. چرا مشتري هایتان را از دست می دهید ؟

فکر نکنید کار شما با انعقاد قرارداد به پایان می رسد و شما دیگر ھیچ ضعفی در کارتان ندارید. بلکه ھرلحظه ممکن است مشتری تان را از دست بدھید. باید حواستان باشد زمان انتظار مشتری برای دریافت خدمات از سوی شما زیاد به طول نینجامد .

این اتفاق می تواند برای کسب و کار شما یک نقطه ضعف محسوب شود و مانع رشد شما شود .

منبع:   https://didar.me/post/p8316996.locohttp://www.salesdemy.ir/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF/

 

 

 

Telegram
Email
WhatsApp