تا حالا شنیدین اطرافیانتون به دستمال کاغذی میگن کلینکس؟ میدونستید این نام یک برند تولید دستمال کاغذی هست؟ این یعنی اون برند کار خودشو به بهترین نحو انجام داده که الان به جای نام محصول نام برندش روی تمام محصوالت سازنده های دیگه هم هست.
خب حالا وقتشه ببینیم اصلا برند چی هست و اهمیتش برای ما چیه؟؟
در فارسی معادل کلمه برند، عالمت تجاری یا نشان تجاری است.
برندینگ تمام شیوه هایی است که شما تصویری از محصول، خدمت و یا شرکتتان را در ذهن و چشم مخاطبانتان ایجاد می کنید.
برندینگ یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کار اعم از کوچک و بزرگ، جزئی و یا تجاری است که در ابتدایی ترین حالت به معنای وعده دادن در خصوص یک برند و سپس انجام آن تعهد می باشد.
برای بررسی پیشرفت یک کسب و کارم یتوانیم به وضعیت برند آن حرفه دقت کن یم که آیا محصوالت و یا خدمات آنان، یک برند شناخته شده است یا خیر؟ بازخورد ها در رابطه با برندشان چگونه بوده است؟
برند سازی یا برندینگ شیوه ای است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می شود. برندینگ استفاده از هر فرصتی است تا بگو ییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترج یح دهند و انتخاب نمایند.
یک برند توسط ” مخاطبانش” تعریف می شود نه صاحبان کسب و کار. برند آن چیزی نیست که ” شما” می گویید هستید، بلکه چیزی است که مخاطبان شما می گویند هستید.
برخی مردم برداشت های اشتباهی از نام برند دارند، در زیر به برخی از این اشتباهات می پردازیم :
تفاوت برند با لوگو، آرم یا المانهای سمبلیک را نمی دانند.
تفاوت شعار سازمانی با داشتن برند شعار را نمی دانند.
برند قوی و معتبر دلیل بر گران قیمت بودن ندارد.
برند یک اتفاق رویداد محور نیست و روندی طولانی است.
برای برند سازی نیاز یه یک سری ابزارها دارید، مانند :
تبلیغات
روابط عمومی
پیشبرد فروش
بازاریابی مستق یم
فروش شخصی
بسته بندی
رویدادها و اسپانسرینگ
خدمات مشتری
برای شروع برندینگ شما باید داستانی برای برند خودتان داشته باشید مانند :
لامبورگینی در اصل یک شرکت تولیدکننده تراکتور بود. فروچیو المبورگینی، مالک این شرکت، به اتومبیل های لوکس عالقمند بود به ویژه به فراری ها. در یک بازرسی عادی او پی برد که کالچ اتومبیل فراری خود شکسته است و کشف کرد که کالچ استفاده شده در این اتومبیل مشابه با تراکتورهای تولیدی خود است. وقتی او از انزو فراری، موسس شرکت فرار ی یک کالچ جایگزین بهتر درخواست کرد، فراری درخواست او را رد کرد و به او گفت که تو یک تولیدکننده تراکتور هستی و هیچ چیز درباره خودروهای مسابقه ای نمی دانی. حدس می زنم ما همگی بدانیم که ماجرا به کجا ختم شد.
شرکت BMW در اصل به عنوان یک شرکت سازنده هواپیما شروع به کار کرد. بعد از این که آلمان در جنگ جهانی اول شکست خورد تمام شرکت های تولید کننده هواپی ما مجبور شدند تولید خود را متوقف کنند، که یکی از شرایط پیمان صلح ورسای بود. با توجه به این که این شرکت با ورشکستگی مواجه بود به تولید موتورسیکلت روی آورد و بالفاصله بعد از آن در سال 1928 به تولید اتومبیل مبادرت ورزید. لوگوی کنونی آنها به احترام میراث هوانوردی آنها
است.
داستان های این چنینی برای اکثر برند ها وجود دارد پس شما هم برای برندسازی خود داستانی خلق کنید.
برای خلق یک داستان برند باید به اصول زیر دقت کنید :
باید بدانید که مخاطبین از شما چه اطلاعاتی می خواهند و دلیل اهمیت شما برای آنان چیست؟
پس در ابتدا به این دو سوال پاسخ دهید : شما که هستید؟ کارتان چیست؟
داستان برندتان باید کاملا دقیق و با جزئیات بیان شده تا داستان جذاب تری باشد و خوانندگان داستان و مخاطبان برندتان برای شنیدن این داستان مشتاق باشند و آنرا به خاطر بسپارند.
داستان برند پلی برای ارتباط دادن برند شما با مخاطبان هدف برندتان است.
داستان برند شما باید اختصاصی باشد و تنها ویژگی ها ی برند خودتان را در نظر بگیرد و بازگو کند پس به جزئیات اهمیت دهید.
به سراغ دلایل اهمیت برندینگ میرویم :
اکثر مردم تمایل دارند که با شرکت هایی وارد همکاری شوند که فعالیت آن ها در راستای نیاز آنها باشد. از این رو اگر برندینگ شرکت شما ثابت و با تشخیص آسان باشد، می تواند به مردم کمک کند تا به راحتی در خرید محصولاتی یا خدمات شما تصمیم گیری نمایند. پس یکی از دلایل اهمیت برندینگ افزایش قدرت تشخیص است.
در بازار جهانی امروز و در بین رقابت های شدیدی که وجود دارد خاص بودن بسیار حائز اهمیت است، پس با یک برند از پیش طراحی شده میتوانید امتیاز کسب کنید.
با داشتن برند در کارمندانتان نیز ایجاد انگیزه می شود زیرا این حس را دارند که برای شرکتی خاص و مطرح کار می کنند هنگامی که کارمندان ماموریت و دلیل بودنشان را درک کنند، تمایل بیشتری خواهند داشت تا در مسیری که شما برا ی کار آنها تعیین کرده اید، با غرور قدم بردارند.
اهمیت برندینگ در برقرای ارتباط عاطفی با مردم است. از آنجایی که تصمیم گیری برای خرید، با عواطف و احساسات آدمی ارتباط مستقیم دارد. بنابراین این امکان وجود دارد که مشتری هنگام خرید محصوالت برند شما، احساس خوبی کند و یک برند قوی به مردم کمک میکند که در هنگام ارتباط با شرکت، حس خوبی داشته باشند.
همین حالا دست به کار شوید و برای ساخت برند خودتان اقدام کنید.
منابع :
www.iranmct.com
www.parsnemoodar.com
www.bartarinha.ir


